Kvinnoförtrycket slår tillbaka


Att vi lever i ett patriarkalt samhälle är väl vid det här laget ingenting vi kan förneka. Det gick ett tag med hänvsinig till att kvinnorna i dagens samhälle inte visste vad dom snackade om, men tack vare SCB och andra räknenissar som håller koll på statistik så är det svårt att blunda för att kvinnor tjänar si och så många procent mindre än män osv.

Ovastående faktum är det som Fi! och ROKS har tjänat sitt dagliga leverbröd på att uppmärksamma folk om. Ibland har det gått bra (information wants to be free, och ofta håller de sig till sann information) och ibland har det gått mindre bra (Tiiiiina som menar att alla män är djur, samt historiens största politiska bottennapp: Mansskatten).

Men ibland glömmer de bort att berätta om de scenarion där kvinnorförtrycket slår tillbaka. Det finns nämligen ett par saker där kvinnor är betydligt mer priviligerade än männen. Till exempel sjukvård. Kvinnor testas, undersöks, testas igen, går igenom brösten och underlivet och har en egen läkare/barnmorska från och med att man är 16-17 år om man så vill.

För att ta det lättaste exemplet, nämligen mig själv, som jämförelse. Jag har sen jag flyttade för 1,2 år sedan aldrig varit på sjukhuset. Jag vet inte om jag är bunden till någon vårdcentral där jag bor nu. Jag har aldrig någonsin testat mig för några allvarliga sjukdomar som HIV, Syfilis eller ens en liten gulfeber. Senaste gången jag vaccinerade mig var när jag gick på högstadiet om jag minns rätt. Vart tog omtanken om männens hälsa vägen?

Det här har ju naturligtvis två enkla förklaringar, antar jag. Den ena är att vården är av få arbetsplatser med viktigt syfte där vi upplever en klar kvinnodominans. Kvinnor vet vad kvinnor vill testas för och det blir en evig cykel av utvecklade tester m.m. Den andra anledningen tror jag är att män inte tillåts bli sjuka. Det är kvinnorna som ska vara beroende av männen, inte tvärtom. Sjukdom är ett tecken på svaghet och det man inte vet har man inte ont av. Slutsats: Inga jävla tester på den här gubben inte!

Det är intressant att se hur saker och ting kan vändas upp och ner beroende på vilken sfär man vistas i. Det här kanske är något för de manshatande rabiatfeministerna att tänka på nästa gång de kommer på någon fascistisk idé som har mer att göra med hämnd än att göra samhället mer jämställt.

Kommentarer
Postat av: Kusin M

Eller så är det bara så enkelt att kvinnor faktiskt har tillräckligt mycket vett i skallen för att faktiskt gå och testa sig.





Hej förresten :)

2008-10-17 @ 18:31:02
URL: http://knuss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0