Den stora alkoholkonspirationen

Först av allt; vem fan uppfann lördagar? Någon slags halvdag ur affärssynpunkt där affärerna har öppet men ändå inte genom att stänga klockan 2 eller 3 så vanligt vettigt folk som inte gått ur sängen ens hinner dit. Sekundärt; vem fan kom med den briljanta idén att vi skulle ha ett alkoholmonopol här i Sverige, så att tidigare nämnda folk drabbas extra hårt under dessa halvdagar genom att inte få sin dagliga dos alkohol?

Två beslut i Svea rikes historia som just nu har gett mig förödande konsekvenser, jag missade att gå till systembolaget. Klockan är visserligen bara 12 minuter över 4 och alla andra EU-länder hade stått helt oförstående till min misär och med en axelryckning sagt "det är väl bara att gå till närmaste närlivs". Men som ett ont resultat av att jag bor i Sverige och det faktum att det är lördag idag sitter jag alltså här, utan alkohol och utan livsgnista.

Ja riktigt så illa är det ju inte, men det får mig ändå att dra igång hjärnmaskineriet och fundera över det faktum att vi i Sverige har ett alkoholmonopol. Resultatet är detta:

Ett lands historia kantas ofta av revolutioner, statskupper och uppror. Sverige, som är ett ganska gammalt land, bör ju inte vara sämre än andra och ha lite mer käcka medborgerliga händelser än det stora potatisupproret 1917. Men så är naturligtvis inte fallet. Den styrande makten (och nu menar jag inte ZOG...) i Sverige har gjort en klockren analys av hur man dräper ett helt folks upprorliga sinnelag: Skapa ett alkoholmonopol. Vips så sitter vi i en ständig beroendesituation till pappa staten för att annars får vi inte supa, och viktigast av allt, helt plötsligt har vi en fiende att koncentrera oss på som egentligen inte har med något viktigt att göra.

Det är knappast Vin&Sprit det är fel på, eller systembolagets öppetider i sig, det är staten - och staten är för de allra flesta helt okrossbar. En uppdämd ilska finns men eftersom alla är så övertygade om att motståndet är övermäktigt görs ingenting. Staten har än en gång i form av sin illusionerade makt satt oss svenskar på plats och fått oss att bli lydiga små barn på julafton, för är vi inte snälla, ja då får vi ingen sprit.


Kommentarer
Postat av: mia

jag tycker det är bra att systemet har monopol på sprit, för annars skulle det hela sluta med att varenda snorunge kunde få tag i sprit genom att bara traska in på vilken supermarket som hellst (för vissa butiksinnehavare vill hellre tjäna pengar än att vara lagliga..)

Å vi svenskar är ett folk som är glada i att dricka, dricka mycket å bli välldigt fulla så detta hade, enligt mej, slutat i mer tonårsfyllor som skulle leda till mer bråk å fanstyg på stadens gator. Å när det är lättare att få tag i sprit så skulle vardagsdrickandet bli mer okej å alkohlismen hade ökat



å är det nu så viktigt att dricka massa sprit, var full av liv istället ;)



bara min åsikt



puss



2008-10-04 @ 18:52:40
URL: http://miasdag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0